Media Pembelajaran dengan Powerpoint Sebagai Instrumen Pembelajaran untuk Sekolah Menengah Kejuruan

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Muldi Yuhendri
Simon Padri P

Abstract

This study aims to produce valid and practical Powerpoint media in basic electricity and electronics subjects in class X (SMKN) 5 Padang. To achieve this goal, the authors develop the media using research and development methods with the following steps : (1) analyzing the need to determine the problem, (2) determining KD in determining material needs, (3) defining concepts, (4) analyzing students which is an analysis of student characteristics, (5) sketching, (6) collecting media objects, (7) making media designs, (8) expert validation stage, (9) revision based on expert validation, (10) trial phase. The development results show that Powerpoint media is proven to be very valid. The test results gave the validity value carried out by the validator of 0.91 from the expected score to be in the valid category, while the practicality test carried out by the subject teacher gave a value of 94.2% of the score which was expected to fall into the very practical category. The results of this study indicate that learning media with Powerpoints made for basic electricity and electronics subjects are suitable for use as learning resources.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

[1] Dede Misbahudin1, Chaerul Rochman1, Dindin Nasrudin1, Isoh Solihati, “Penggunaan Powerpoint Sebagai Media Pembelajaran: Efektifkah ?”, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Jurnal Wahana Pendidikan Fisika (2018) Vol.3 No.1 : 43-48.
[2] Sholihin, K. H. (2010) Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Power Point Pada Mata Diklat Teknik Bubut Di SMK N II Pengasih.Universitas Negeri Yogyakarta.
[3] Sukoco, Zainal Arifin, Sutiman, Muhkamad Wahid, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer Untuk Peserta Didik Mata Pelajaran Teknik Kendaraan Ringan”, Fakultas Teknik UNY.
[4] Khamim. (2012). Efektivitas Penggunaan Media Power Point Dalam Pembelajaran IPA di Kelas X SMA Negeri 3 Bantul.UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
[5] Latuheru, John D. 1988. Media Pembelajaran: Dalam Proses Belajar Mengajar Masa Kini. Jakarta: Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
[6] Akbar, Sa`dun.(2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
[7] Intan Permata Putri dan Abdul Muin Sibuea, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Fisika”, MTsN 3 Medan dan PPs Undiversitas Negeri Medan.
[8] Anis Khoirunnisa. (2016). Penggunaan Media Power Point Dalam Pembelajaran Mufradat Siswa Kelas 5 SD Muhammadiyah Kauman Yogyakarta. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
[9] Yubali, A. (2013). Penilaian Autentik Pada Kurikulum 2013. Semin. Nas. Implementasi Kurikulum 2013
[10] Puspitasari, E. D. (2016). Keterlaksanaan Penilaian Autentik dan Korelasinya dengan Hasil Belajar Biologi SMA. Proceeding Biol. Educ. Conf. 196–202
[11] Widya Apri Wandini, “Pengembangan Media Interaktif Microsoft Powerpoint Pada Mata Pelajaran Pekerjaan Dasar Elektromekanik Di Smkn 2 Sawahlunto” FT Universitas Negeri Padang.
[12] Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inofatif-Progresif, Jakarta: Prenada Media Group, 2012.
[13] Sri Sunarni, “ Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Berbasis Sparkol Pada Pokok Bahasan Perumusan Dasar Negara Pada Mata Pelajaran Pkn”, Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Program Pasca Sarjana Universitas Kanjuruhan Malang, Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI) Volume 10 No 3 (2016) 363-372.
[14] Sukardi. (2008). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
[15] Azwar, Saifuddin. (2015). Reliabilitas dan Validitas Edisi 4. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
[16] Riduwan. 2011. Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.